Friday, February 13, 2009

Warga Sabah dianiayai Polis di KL.

Guong

JULIE JIDWIN

Seperti yang diceritakan kepada Julie Jidwin pada 26/1/2009 dan 28/1/2009.

LAPORAN 1

PELAPOR: EDWARD @ WORD BIN SINDAM, K/P: 800809-12-5947
Tel: 013-6763092 atau 013-3261971

Alamat rumah: D-00-06 Blok D Jalan Batu Nilam, 15 Bandar
Bukit Tinggi, 42000 pelabuhan Klang.
Pekerjaan: Pekerja Teknikal
Kampung asal: Kg. Bangkahak, Kota Belud, Sabah.

21/12/2008:


Keluarga saya sedang mengadakan makan-makan sebab beberapa orang kawan akan pulang bercuti ke Sabah

Sekitar jam 6 petang, mereka terdengar bunyi yang mencurigakan di halaman flat. Kawan-kawan saya ada di luar sebab ada yg bersedia balik ke rumah

Sebuah Van warna perak(silver) bertingkap cermin gelap datang dan ada 7 orang lelaki berpakaian biasa keluar, mereka memakai T'shirt dan jeans.

Ada beberapa orang kawan sedang berdiri di luar rumah ketika itu. Saya terdengar bunyi kecoh di tepi jalan di luar bangunan flat dan keluar dari rumah, mendapati keadaan kecoh sebab dengan kehadiran beberapa orang berpakaian biasa.

Saya berasa curiga pada mulanya. Menurut kawan-kawan, sebaik sahaja orang-orang (polis) itu datang, mereka terus membuat pemeriksaan dengan kasar, termasuk perbuatan menendang dan menampar tanpa memperlihatkan kad pengenalan polis mereka terlebih dahulu.

Apabila saya sampai ke tempat kejadian, keadaan masih kecoh dan saya dipanggil dan berjumpa secara baik dengan seorang anggota yg mencurigakan itu, lalu dia tunjukkan kad pengenalan polis beliau, Inspektor Hadi, lalu inspektor tersebut menyuruh saya supaya menyuruh orang-orang yang membuat kecoh itu supaya tidak buat kecoh.

Dalam situasi itu, saya langsung tidak menyentuh polis tersebut, kami hanya bercakap secara baik. Selepas keadaan reda, semua kami dan kawan2 masuk semula ke dalam rumah dan meneruskan
makan-makan kami, ada juga yg terus balik ke rumah masing-masing.


Saya difahamkan bahawa ada antara kawan2 yang enggan memberi kerjasama sebab curiga dengan cara anggota-anggota polis ini mendatangi mereka.

Dalam jam 8 malam lebih, polis datang balik dengan membawa rotan dan lain-lain alat memukul. Pada masa itu, isteri saya sedang menjemur kain di luar rumah. Isteri saya ternampak polis tersebut lalu memanggil saya.
Saya pun keluar dari dalam rumah dan bertanya pada polis tersebut dengan secara baik, "Encik, ada apa
Encik?"

Tanpa kata-kata, tiba-tiba polis itu tunjuk saya dan terus menggari saya, lalu memukul saya. Banyak yang menyaksikan saya di pukul masa itu. Kawan-kawan saya terdengar bunyi kecoh dan keluar. Sebaik saja keluar, kawan-kawan saya juga di pukul polis.

Seorang kawan, bernama Eddy @ Gusting bin Sully (K/P 730802-12-5425), di pukul dengan teruk hingga berdarah-darah. Kawan yang lain ternampak dan tidak sampai hati melihat dia dipukul tanpa sebab, lalu cuba mententeramkan keadaan dengan menyabarkan mereka, tetapi sebaliknya di tangkap polis dan di bawa ke lobi Bukit Tinggi.

Kami di belasah dengan teruk semasa keluar dari van di lobi Bukit Tinggi. Kami kemudian di soal siasat.> Semasa soal-siasat, saya bertanya kepada polis (Inspektor Hadi), "Kenapa saya di tangkap sedangkan masa kejadian petang tadi, kamu suruh saya kasi tau diorang supaya jangan kecoh-kecoh".

Inspektor Hadi menjawab saya, "Kamu diamlah, kau saya tau lah".

Selepas di tahan lebih kurang 2 jam di lobi Bukit Tinggi, kami di bawa ke Balai Polis Klang.

22/12/2008 Balai Polis Klang (ditahan 8 hari)

Kami di soal siasat lagi di Balai Polis Klang, kami di tanya siapa yang pukul dan tampar polis. Saya menjawab, saya tidak tahu, saya tidak pukul polis, saya cuma disuruh(oleh inspektor Hadi) memberitahu supaya diorang (kawan-kawan) jangan buat kecoh. Itu sahaja.

22/12/2008

Kami naik mahkamah Klang dan diberi reman selama 4 hari.

dalam mahkamah, kami tidak diberi peluang bercakap banyak. Dalam sepanjang penahanan kami, kami ada di bawa ke mahkamah sebanyak 3 kali tetapi kami tidak dipanggil / tidak disebut dalam mahkamah.

Pada masa itu, tempoh reman 4 hari kami sudah tamat. (dikira dari 21/12, sudah tamat pada 24/12/2008)
Kami di tahan selama 8 hari di Balai Polis Klang. Semasa dalam perbicaraan mahkamah, polis meminta 4 hari
reman tetapi ditolak oleh hakim dan hanya diberi 2 hari sambung reman. Oleh itu, reman di sambung 2 hari lagi.

28 Dec 2008 (Balai Polis Klang ke Balai Polis Port Klang).


Pada 28 kami di soal siasat sekali lagi. Selepas itu, kami di bawa ke Balai Polis Port Klang.

29 Dec 2008 Balai Polis Port Klang Kami di tahan 3 hari di Balai Polis Port Klang.

30th Dec, 2008 Kami di beritahu bahawa kami akan masuk mahkamah esok dan akan di dakwa.

31st Dec 2008: Kami masuk mahkamah. Hakim tidak datang, yang ada Cuma DBP (Polis 3 paku).

Beliau(DBP) menyebut kes kami, kami disabitkan kesalahan Seksyen 353 dan 427. Kami boleh diikat jamin sebanyak RM8,000 dengan syarat 2 orang penjamin: seorang Sabahan dan seorang orang Semenanjung.

Isteri dan kawan-kawan hadir tetapi Cuma ada RM3000-4000, oleh yang demikian tidak cukup untuk menjamin. Oleh yang demikian, petang itu kami di bawa ke penjara Sungai Buluh.

Di sini, saya di tahan dari 31/12/2008 hingga 21/1/2009, selepas wang jaminan sebanyak RM8,000 dibayar oleh isteri saya, wang atas ikhsan semua ahli keluarga kami.

Kes saya akan disebut semula pada 12 Februari 2009. Pada masa ini, akibat dari penahanan saya, saya mengalami banyak kerugian:

1) saya kehilangan pekerjaan sebab di tahan lebih dari sebulan; saya ada 1 anak berumur 7 tahun.
2) anak saya gagal mendaftar sekolah sebab ketiadaan saya. Isteri saya terpaksa menghantar anak saya balik ke Sabah bersama kakak dia supaya mungkin boleh bersekolah di Sabah.
3) saya menderita kesakitan bahagian telinga kiri, akibat di tumbuk dan ditampar oleh polis – sewaktu turun dari van di lobi Bukit Tinggi.

Dengan ini saya memohon pembelaan yang adil terhadap saya dan kawan-kawan yang tidak melakukan apa-apa kesalahan.

LAPORAN 2

Laporan: Muksin bin Sentem (dari Kota Belud), K/P 741003-12-5625 Tel: 019-2036 591

Kejadian berlaku di rumah saudara Edward bin Sindam.

21/12/2008

8 malam lebih: Polis datang tangkap Edward & Eddy. Semasa saya keluar, saya lihat Eddy di pukul dengan teruk hingga hidung berdarah. Kami semua jadi panik, sebab Eddy kelihatan sudah mahu pengsan kena pukul. Saya tengking polis tu: "apasal ni bawa kayu, apasal samseng nih, kalau polis nak tangkap orang pun apasal mau pukul teruk macam nih".

Saya tolak polis untuk mengelakkan Eddy dari dipukul lebih teruk sebab dia kelihatan macam mau pengsan
sudah. Saya digari dan turut di pukul selepas itu.

Dalam pertuduhan terhadap saya, saya di tuduh menampar polis. Pihak polis menukar cerita dan menuduh saya menampar. Saya tahu saya tidak menampar polis, saya cuma tolak polis supaya Eddy tidak di cederakan dengan lebih teruk.

Pada masa ini, masih ada 2 orang dalam tahanan sebab tidak mampu membayar wang jaminan, iaitu: Alfred (dari Kota Marudu) dan Dapit (Nabawan).

RUMUSAN

Kes ini akan di dengar di mahkamah Klang pada 12/2/2009; Ragu-ragu yang defendan (Edward /Muksin / Alfred / Dapit), akan diberi ruang untuk membela diri; Muksin meminta bantuan mencari peguam; Memohon bantuan MSM untuk memantau supaya mereka dapat dihakimi dengan adil, sebab terdapat unsur-unsur diskriminasi dan salah guna kuasa.

NOTA: Sabahkini.net telah menghubungi Edward dan beliau mengesahkan kes berkenaan ada benar dan kini mula didengar di Mahkamah dan mereka tidak mengaku salah. Mereka meminta bantuan Tan Sri Bernard Dompok dan sedang dalam pemerhatian beliau.

3 comments:

Anonymous said...

apa alasan polis menangkap mereka?

guong said...

Salah faham. Lain yg buat hal, lain yg kena tangkap. Macamana saya tau? saya tinggal dekat2 sana juga. Salah sorang yang kena tangkap tu pun satu kg dgn saya..

Anonymous said...

ohh...so mereka kena tgkap atas kesalahan org lain?shit man...this is pathetic